نکاتی که در مورد خودرو باید بدانیم

نکاتی که در مورد خودرو باید بدانیم

نکاتی مهم برای رانندگی در زمستان

رانندگی در برف و یخبندان , آنچه برای رانندگی در زمستان باید بدانیم : یکی از مهمترین عامل جلوگیری از تصادفات و سلامت رانندگان نحوه ی رانندگی در سرما و جاده های یخ زده می باشد .

اگر مجبورید در هوای زمستانی رانندگی کنید از تجهیز خودروی خود به زنجیر چرخ و لاستیک یخ شکن اطمینان حاصل کنید

سرعت خود را کاهش دهیدو در مسیر مقابل فضای بیشتری برای توقف در نظر بگیرید

آرام ترمز بگیرید تا خودرو لیز نخورد اگر چرخ ها قفل کرد از گرفتن ترمز بپرهیزید

برای حفظ انقباض به ویژه در سراشیبی از دنده سنگین استفاده کنید

روی پل ها، گذرها و خیابان کم رفت وآمد که سریع تر یخ میبندند بیشتر مراقب باشید

چگونگی کنترل خودرو هنگام لیز خوردن:

هنگام لغزش چرخ ها، فرمان را به سمت خارج خیابان بچرخانید تا از کارافتادگی چرخ جلو خنثی شود و به حالت مناسب برگردد.

هنگام لغزش چرخ ها، پا را ازروی پدال گاز و ترمز برداشته و با فشار روی کلاچ قراردهید تا لغزش برطرف و خودرو به حالت عادی برگردد.

چگونگی کنترل شرایط هنگام قفل شدن چرخ ها:

هنگام قفل شدن چرخ های جلو، پا را از روی پدال گاز و ترمز برداریدو کلاچ را فشار دهید. سپس خودرو را به سمت سرخوردگی قسمت عفب خودرو هدایت کنید.

مراقب باشید که انجام بیش از حد این کارها، خودرو را بطور کامل به طرف خلاف مسیر بر میگرداند.

نکات مهم در برای امنیت سرنشینان خودرو افزایش راندمان و امنیت خودرو:

1. ترمز ضدقفل یا ABS

تا قبل  از اواسط دهه 90 میلادی، ABS میان خودروسازان محبوبیتی نداشت. بدون ABS ، راننده‌ها مجبور بودند برای قفل‌نشدن چرخ‌ها در سطوح لغزنده، مدام پدال ترمز را فشار دهند. در این حالت، فرمان خودرو در کنترل راننده نبود. اما بزرگترین مزیت ABS نیز همین فرمان‌پذیری خودرو در هنگام سرخوردن است. همچنین ABS در هر لحظه می‌تواند فشار ترمزها در هر چهار چرخ به صورت جداگانه تنظیم کند.

2.کنترل پایداری یا ESP

قطعا بعد از ابداع ترمزهای ABS ، کنترل پایداری یا ESP مهمترین دستاورد مهندسان برای ارتقای ایمنی خودروهاست. کمپانی آلمانی بوش سال 1995 برای نخستین‌بار پای ESP را به دنیای خودروها باز کرد. به نظرتان اولین خودروهایی که به ESP مجهز شدند چه مدل‌هایی بود؟ مرسدس S-class و ب‌ام‌و سری7 ! این سیستم در هر لحظه عملکرد ABS ، کنترل کشش و همچنین میزان چرخاندن فرمان را رصد می‌کند و در صورت تشخیص شتاب جانبی، وارد عمل می‌شود. از سال 2012 وجود ESP برای تمام خودروهای بازار ایالات متحده اجباری شد

3. سنسور باد تایر یا TMPS

سنسور باد که به تازگی در بازار کشورمان زیر نامش را می‌شنویم، از 2007 در ایالات متحده اجباری شد. TMPS دو مدل دارد؛ نسخه‌های ارزانترش تعداد دور هر چرخ را محاسبه می‌کنند و در این حالت چرخی که فشار تایر استانداردی نداشته باشد، سریع‌تر می‌چرخد و لو می‌رود! اما برای نسخه‌های گران‌تر TMPS از یک سنسور فشار وایرلس در هر چرخ استفاده می‌شود.

4. ایربگ‌های جانبی یا SAS/SAB

اولین  ایربگ جانبی جهان را ولوو در مدل‌های 850 خود معرفی کرد. برخی خودروسازان مانند مرسدس، از دو ایربگ جانبی در هر دو طرف صندلی استفاده می‌کنند ولی برخی دیگر مثل جنرال موتورز معمولا از یک ایربگ جانبی، که بین صندلی‌ها جاسازی می‌شود، بهره می‌برند.

5. ایربگ پرده‌ای

سال 1999 برای اولین‌بار ایربگ پرده‌ای در ولوو S80 معرفی شد. ایربگ پرده‌ای برای هر دو ردیف سرنشینان است و علاوه‌بر کاهش صدمات وارده از طرف بدنه، مهم‌ترین کاربردش در امان نگه‌داشتن سرنشینان از شیشه‌های شکسته است. این ایربگ‌ها علاوه بر سنسور ضربه، به سنسور شتاب جانبی نیز مجهزند تا در هنگام واژگونی خودرو بلافاصله فعال شوند. داشتن ایربگ پرده‌ای مانند ایربگ جانبی، برای خودروها الزامی نیست.

6. زنون‌های هوشمند

اصلی ترین  مزیت زنون نسبت به پروژکتور، درخشش بیشتر و روشن‌کردن محدوده دید بیشتر است. این روزها اکثر خودروهای لوکس به چراغ‌های اتولایت مجهزند و راننده دیگر نیازی به فشردن دکمه‌ای برای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها ندارد. اما یک مرحله بالاتر از اتولایت، چراغ‌های هوشمندند. این چراغ‌ها به سنسور نور مجهزند و با توجه به تاریکی جاده یا حتی خودروهایی که از مقابل می‌آیند، نور بالا یا نور پایین چراغ‌ها را به صورت اتومات تغییر می‌دهند. همچنین در چراغ‌های هوشمند، لنزهای چرخشی وجود دارد و متناسب با جهت چرخاندن فرمان، این لنزها نیز حرکت می‌چرخند.

7. ترمز کمکی یا BA

عدم توجه به جلو دلیل بسیاری از تصادفات است؛ دقت‌ زیادی به صفحه کیلومتر، صحبت با سرنشینان، یا بدتر از آن، مشغول‌شدن به موبایل در هنگام رانندگی، می‌تواند تبعات بدی داشته باشد. ترمز کمکی نیز در همین مواقع به کمکتان می‌آید. ترمزهای کمکی معمولا با دوربین قرارگرفته در جلوپنجره (یا پشت آینه وسط) کار می‌کنند. نسخه‌های گران‌‌تر نیز از ترکیب سنسور فراصوتی با سنسور لیزری برای تشخیص موانع موجود بر سر راه خودرو بهره می‌گیرند.

8. نقطه کور

هشداردهنده نقطه کور یکی از ساده‌ترین ابداعات ایمنی است. با کمک سنسورهای جانبی فراصوتی (یا دوربینی که در زیر آینه بغل جاسازی می‌شود) این سیستم بانشان دادن علامت هشدار در آینه بغل، راننده را از وجود خودرو در نقطه کورش مطلع می‌کند. تنها عیب این سیستم، دقت پایین آن در شرایط جوی نامساعد (آب‌وهوای برفی یا گردوخاک) است.

9. دید در شب (Night Vision)

دید در شب نیازمند دوربین مادون قرمز است و چنین دوربینی ارزان نیست! به همین دلیل این روزها، آپشن دید در شب را فقط در خودروهای لوکس می‌بینیم. دوربین‌های دید در شب خودروها فقط در زمان روشن‌بودن چراغ‌های جلو کارایی دارند.

10. تغییرلاین (LDW) و ماندن در لاین (LKA)

تغییرلاین، سیستمی است که اگر بدون راهنما از روی خطوط سفید عبور کنید، به شما هشدار می‌دهد. مدل‌های ارزان تغییرلاین فقط هشدار صوتی به راننده می‌دهند اما نسخه‌های گران‌ترش، لرزاننده‌ای در فرمان یا حتی صندلی‌ راننده دارند.اما ماندن در لاین، یک سیستم کمکی است نه هشداری؛ این سیستم در هنگام تغییرلاین بجای هشداردادن به راننده، اندکی از سرعت کاسته و کنترل فرمان خودرو را در اختیار می‌گیرد. ماندن در لاین جزو سیستم‌های ایمنی نسبتا گران است چراکه داده‌های آن به صورت همزمان باید با سایر اجزای ایمنی خودرو مثل ترمز کمکی و نقطه کور به اشتراک گذاشته شود

نکاتی مهم در مورد روغن موتور خودرو ها:

پایه بیش تر روغن های موتور که به آن‌ها، روغن‌های مینرال یا معدنی گفته می‌شود، نفت خام است که طی فرآیندهای پیچیده به محصول جهت مصرف نهایی در خودروها تبدیل می شود. البته روغن موتور در سال‌های اخیر به جز نوع مینرال، به دو نوع نیمه‌سنتتیک و تمام‌سنتتیک نیز تقسیم می‌شود که در حقیقت انواعی از روغن مهندسی‌شده هستند. وظایفی که روغن های روان‌کار در پیشرانه خودرو بر عهده دارند، به طور خلاصه عبارتند از:

الف- روان‌کاری: به حداقل رساندن اصطکاک و ساییدگی میان قطعات در حین کارکرد

ب- انتقال حرارت: خارج ساختن حرارت ایجاد شده در موتور و خنک کردن قطعات متحرک

ج- آب‌بندی: با تشکیل لایه‌ای از روغن میان پیستون و سیلندر در موتورهای درون‌سوز به منظور جلوگیری از فرار گازهای متراکم

د- ضربه‌گیری: جذب بخشی از ارتعاشات و ضربات حین انجام اعمال مکانیکی روی قطعات

هـ- انتقال مواد: انتقال ذرات ناشی از سایش قطعات و نیز ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و سوخت

بخش عمده وظایف فوق را مواد افزودنی که به روغن پایه اضافه می شوند، انجام می‌دهند. این مواد در عین حال، رنگ روغن را کمی تیره می کنند، ولی از شفافیت آن نمی‌کاهند. برای آن که همیشه خودرویی سرحال داشته باشیم، بهتر است موارد زیر را مو به مو اجرا کنیم .

1- رنگ روغن به تنهایی ملاک مناسبی برای تشخیص کیفیت روغن موتور نیست و فقط افراد متخصص می توانند تا حدودی با بررسی ظاهری و نهایتا با انجام آزمایش های مربوطه، در مورد کیفیت روغن اظهار نظر کنند. مواد افزودنی مورد استفاده در روغن موتور، معمولا موجب تیره شدن رنگ آن می شوند. روغن موتورهای مرغوب در اثر جذب براده های فلزات ناشی از سایش قطعات روی یکدیگر، دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار و سایر آلاینده ها، تیره‌تر می شوند. اما تفاوت روغن کارکرده و کارنکرده در شفافیت آن‌هاست، به طوری که روغن مناسب و دارای افزودنی های ویژه، شفاف و کمی تیره است. اما روغن کارکرده علاوه بر تیره بودن، کدر هم می باشد و این کدر (سیاه) شدن رنگ روغن موتور حین کارکرد، نشانه افت کیفیت روغن نبوده، بلکه نشانه عملکرد صحیح روغن در موتور و مصرف تدریجی افزودنی های روغن موتور است و لذا سیاه شدن رنگ روغن موتور نشانه فرا رسیدن زمان تعویض آن نبوده و تا کیلومتر پیمایش توصیه شده خودروساز و شرکت تولید کننده روغن موتور، کارایی لازم را خواهد داشت. بنابراین چنان‌چه رنگ روغن پس از مدتی کارکرد تغییر نکند، نشانه عدم توانایی انتقال مواد زائد و رسوبات از لابه لای قطعات و در نتیجه نامناسب بودن آن است.

2- نوع روغن موتور مصرفی باید با نوع موتور وسیله نقلیه متناسب باشد. در این مورد لازم است به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرده و توصیه سازنده خودرو مد نظر قرار گیرد.

3- مصرف‌کننده روغن موتور، باید از استاندارد سطح کیفی و پیمایش واقعی روغن موتور شناخت کافی داشته باشد.

4- استفاده از روغن های مظروف تولیدشده توسط سازندگان معتبر که روی بسته‌بندی آن‌ها، مشخصات مربوطه شامل سطح کیفی و کیلومتر کارکرد مناسب درج شده است، مطمئن‌تر است.

5- تنظیم موتور به منظور جلوگیری از وارد شدن فشارهای اضافی روی قطعات آن و هم‌چنین بررسی وضعیت روغن موتور ضروری است.

6- شرایط عملیاتی کارکرد موتور از قبیل مدت زمان فعالیت، میزان بار وارده، دما، رطوبت و سایر عوامل محیطی، تاثیر مستقیم بر کارایی و کیفیت روغن موتور دارند.

7- تعویض به‌موقع فیلترهای هوا و روغن و نیز شست وشوی بدنه موتور، موجب افزایش عمر روغن می گردد.

8- کیفیت لاستیک و تنظیم باد آن، از وارد شدن بار اضافی بر موتور کاسته و زمان تعویض روغن موتور را به تاخیر می اندازد.

9- راکد ماندن روغن در داخل موتور دلیلی بر حفظ کیفیت آن نیست، بلکه باید پس از چهار تا شش ماه برای روغن های با سطح کیفی پایین و شش تا 12 ماه برای روغن های تولید شده با سطح کیفی بالا، روغن کارنکرده را تعویض کرد. برای تعیین زمان دقیق‌تر بایستی به توصیه‌های سازنده خودرو، توجه کرد.

10- سطح روغن نشان‌داده‌شده روی میله اندازه‌گیری یا همان گژ واقع در مخزن روغن، همواره باید بین دو علامت L و H باشد. به طور کلی اگر به خط پائینی یا L نزدیک تر باشد بهتر از این است که به H یا خط بالایی برسد.

11- در صورت کاهش میزان روغن، مقدار اضافه‌شده باید از همان نوع فبلی باشد.

12- داشتن گران‌روی یا ویسکوزیته مناسب از مشخصه‌های مهم روغن موتور است. استهلاک بیش‌تر، افزایش حرارت قطعات موتور، مصرف سوخت بالاتر و دیر روشن شدن در هوای سرد از معایب عدم انتخاب صحیح روغن متور با گران‌روی مناسب است.

13- به منظور حصول اطمینان از کارکرد مناسب، استفاده از روغن‌های چند درجه‌ای یا مالتی‌گرید که به آن‌ها چهارفصل هم گفته می‌شود بهتر است.

14- شرایطی نظیر رانندگی با سرعت بالا ویا طولانی مدت، دماهای بالا، نقاط با شیب تند، پیمودن مسافت های بسیار کوتاه، خام

نکاتی مهم در مورد آپشن های خودرو باید داشته باشد:

آپشن های پرطرفدار مثل سیستم ناوبری یا سقف شیشه ای بازشو و یا روکش های فلزی و چوبی داشبورد و سیستم های سرگرمی می توانند بسیار جذاب باشند اما آیا آپشن ها مهم تری هم وجود دارند امروزه خرید خودرویی جدید بدون یکی از این آپشنها دردناک است

آپشن های پرطرفدار مثل سیستم ناوبری یا سقف شیشه‌ای بازشو و یا روکش‌های فلزی و چوبی داشبورد و سیستم‌های سرگرمی می‌توانند بسیار جذاب باشند. اما آیا آپشن ها مهم‌تری هم وجود دارند. امروزه خرید خودرویی جدید بدون یکی از این آپشنها دردناک است. چه خودروی ارزان‌قیمت و یا خودروی لوکس و شناخته شده‌ای باشد. البته وقتی در ایران باشید، باید امکانات ایمنی یا سپر خودرو را هم یکی از آپشنها بدانید. و این لوازمی که در ادامه می‌آید، در نظر سازندگان داخلی، لوازمی بدردنخور می‌باشند که باید پول آن‌ها را گرفت اما از روی خودرو حذف کرد!

1. آینه‌های تیره شونده

رانندگی در شب زمانی که نور چراغ خودروهای پشت سری به طور متناوب روی چشمان شما می‌تابد، می‌تواند تمرکزتان را برهم زده و باعث خطراتی شود. آینه‌های جدید به طور خودکار تیره می‌شوند تا بازتاب نور را به حداقل برسانند.

2. کروز کنترل

هنوز کروز کنترل به یک سیستم استاندارد و ضروری در تمام خودروها تبدیل نشده است و خودروهای زیادی را بدون آن خواهید یافت. تازه در بزرگراه‌های طولانی، نعمت آن را درک می‌کنید.

3. پروژکتور چراغ‌های جلو

ماشین‌های مدرن نیاز به چراغ‌های مدرن دارند. چراغ‌های هالوژن یا LED روزتاب روی بیشتر خودروهای امروزی به طور استاندارد نصب می‌شوند. شاید تا آینده نزدیک، نورافکن های لیزری هم داشته باشیم. اما یک پروژکتور خوب هم می‌تواند، وسعت دید شما را در شب به‌طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

4. فضای کابین رنگی

فضای کسل آور و تاریک خودروهای قدیمی، با رنگ‌های مختلف و ایجاد کنتراست، شاد، اسپرت و جذاب می‌شوند. امروزه اکثر تولیدکنندگان، تریم های مختلفی را پیشنهاد می‌کنند که در میان آن‌ها می‌توانید گزینه‌های دو یا چند رنگ را برای تنوع بیشتر انتخاب کنید.

5. صندلی‌های گرم شونده

در صبح یک روز زمستانی، وقتی روی نشیمن‌گاه گرم خودروی خود مستقر شدید، قدر این آپشن را خواهید دانست. حتی مدل‌هایی با خنک‌کننده داخلی برای تابستان و یا گرم‌کن فرمان نیز قابل سفارش اند.

6. اتصال به گوشی‌های هوشمند

وقتی یک خودروی آپشن دار سوار می‌شوید یعنی حداقل یک گوشی هوشمند نیز دارید. بگذارید موسیقی از گوشی شما روی باندهای خودرو پخش شود. یا اطلاعات مختلف را با نرم افزارهای موبایل بین گوشی و خودرو مبادله کنید.

7. روکش چرم

یک انتخاب بسیار قدیمی اما موجه، روکش چرمی برای صندلی‌هاست. زیبایی، راحتی، لوکس بودن و آسانی تمیز کردن آن همیشه جذابیت دارند.

8. سیستم دستیار پارک

از خودرو پیاده شوید و بگذارید خودش پارک دوبل کند یا در فضای پارکینگ جابجا شود. بعضی از خودروها نیز هنوز نیاز به این دارند که درون آن‌ها نشسته باشید. آن‌ها فرمان می‌دهند اما شما گاز و ترمز را در اختیار دارید.

9. گیربکس دوکلاچه

این یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای عاشقان رانندگی است. یک گیربکس خوب اتوماتیک که می‌تواند مصرف سوخت بهینه ای هم داشته باشد. لذت تعویض دنده دستی با اهرم‌های روی فرمان را هم فراموش نکنید.

10. رانندگی خودکار

خوب برای سفارش این یکی، کمی زود است. البته در حال حاضر خودروهایی چون مرسدس بنز کلاس اس جدید از این سیستم بهره می‌برند. در آینده هر جا که خسته شدید، فرمان را رها کنید و کمی چرت بزنید. شاید هنگامی که بیدار شدید، در مقصد باشید!

روش های بنزین زدن:

آیا به عنوان راننده یا مالک وسیله نقلیه می دانید چطور بنزین بزنید که هم سبب صرفه جویی شود هم استفادهٔ بیشتر و بهتری از بنزینی کنید که خریده اید حتی اگر می دانید هم پیشنهاد می کنیم آنچه را در پی آمده بخوانید شاید نکته ای بیابید که فایده بیشتری برای کمک به اقتصاد خانواده و یا جیب خودتان داشته باشد

آیا به عنوان راننده یا مالک وسیله نقلیه می‌دانید چطور بنزین بزنید که هم سبب صرفه‌جویی شود هم استفادهٔ بیشتر و بهتری از بنزینی کنید که خریده‌اید؟ حتی اگر می‌دانید هم پیشنهاد می‌کنیم آنچه را در پی آمده بخوانید شاید نکته‌ای بیابید که فایده بیشتری برای کمک به اقتصاد خانواده و یا جیب خودتان داشته باشد.

چگونه و چه زمانی بنزین بزنیم؟

صبحها بنزین بزنید:

فقط صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین‌ترین حدّ قرار دارد بنزین بزنید. به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ‌بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد. هرچه زمین سرد‌تر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکمتر است. وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌گردد. بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد. در صنعت نفت، گرانش معیّن و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می‌کند. هر درجه حرارت که افزایش یابد منفعت زیادی نصیب این صنعت می‌کند. اما جایگاههای سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هایشان نیستند.

دستگیره را تا آخر فشار ندهید:

وقتی مشغول بنزین زدنید، دستگیره را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید می‌بینید دارای سه درجه است: کُند، متوسّط و تند. در حالت کُند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می‌شود به حداقل می‌رسانید. همه شیلنگ‌ها دارای محل بازگشت بخار هستند. اگر سریع بنزین بزنید، مایع دیگری که وارد مخزن بنزین شما شده بخار می‌شود. این بخار مکیده شده وارد مخزن زیرزمینی می‌شود به طوری که وقتی شما بنزین می‌زنید، در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می‌دهد بنزین نزده‌اید.

با باک نیمه خالی بنزین بزنید:

یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید. دلیل آن این است که هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‌کند. بنزین به مراتب سریع‌تر از آنچه که تصور می‌کنید تبخیر می‌شود. مخازن ذخیره بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه صفر بین بنزین و جو عمل می‌کند تا تبخیر را به حداقل برساند.

هنگام تخلیه تانکر سوخت، بنزین نزنید:

نکته دیگری که باید یادآوری کنم این است که اگر تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین باشد و شما هم در جایگاه سوخت باشید، در آن موقع بنزین‌ نزنید.

به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.

نکات مهمی برای رنگ اتومبیل و خودرو شما:

بلاهایی که رنگ خودرو را تهدید می‌کند بی‌شمارند؛ از شیره درختان گرفته تا فضولات حیوانی و حتی چادر پلاستیکی که برای محافظت روی خودرو کشیده می‌شود، همگی می‌تواند رنگ خودرو را با آسیب‌های زیادی روبه‌رو کند. اما مهم‌تر از همه نور خورشید است که بلای رنگ خودروها شناخته می‌شود بر این اساس رنگ خودرو ترکیبی از مواد شیمیایی گوناگون به حساب می‌آید که تحت تاثیر اشعه‌های ماورای بنفش خورشید عمر مفید خود را از دست می‌دهد.

در این زمینه ما به شما اطلاعاتی میدهیم که رنگ یک خودرو ۵۰ سال عمر کند، ممکن است بر اثر تابش نور مستقیم خورشید عمر آن به بیشتر از ۳۰ سال نرسد. با این حال در کشوری مثل ایران که چهار فصل را به صورت کامل به خود می‌بیند، نگهداری از خودرو هم باید متناسب با این فصل‌ها باشد، چه در زمستان و چه در تابستان. اما در تابستان که خورشید بی ‌وقفه می‌تابد و گرمای هوا بیداد می‌کند، بر سر رنگ خودروها چه می‌آید؟ اگر رنگ خودرو را چیزی شبیه پوست انسان در نظر بگیریم، باید دید چه آسیب‌هایی رویی‌ترین لایه خودرو را تهدید می‌کند؟ و آیا چیزی شبیه کرم ضدآفتاب برای خودرو وجود دارد که بتوان روی بدنه خودرو زد تا رنگ آن از آسیب‌های تابش نور خورشید در امان باشد؟ البته تهدیدهایی که برای رنگ خودرو وجود دارد الزاما به تابش نور مستقیم خورشید بازنمی‌گردد و موارد دیگری هم وجود دارد: مواردی مانند باران‌های اسیدی، فضولات پرندگان، شیره برخی درختان که مواد اسیدی دارد و.... حال ببینیم تهدیدهایی که برای رنگ خودرو وجود دارد چیست؟

از آنجایی که حالا در گرم‌ترین روزهای سال قرار داریم و نور خورشید همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است، یک کارشناس خودرو پیشنهاد می‌کند که برای حفظ رنگ خودروی خود از آسیب‌های ناشی از تابش نور مستقیم خورشید در تابستان، تا جایی که می‌توانید خودرو را در سایه نگه دارید.این کار هم به حفظ رنگ خودرویتان کمک می‌کند و هم از گرم شدن بیش از اندازه قطعات پلاستیکی داخل خودرو پیشگیری می‌کند، قطعات پلاستیکی داخلی خودرو در اثر گرمای بیش از حد گازهایی از خود منتشر می‌کنند که به علت شیمیایی بودن برای سلامت سرنشینان مضر است. در واقع می‌توان گفت این واکس محافظ عملکردی شبیه کرم ضدآفتاب برای خودرو دارد، البته با این تفاوت که لازم نیست هر روز آن را روی بدنه خودرو بزنید؛ بلکه به پیشنهاد کارشناسان حداقل سالی یک بار و حداکثر سالی دو بار استفاده از این واکس برای خودرو کافی است. این واکس را می‌توانید از بازار لوازم جانبی خودرو تهیه کنید.

استفاده از چادر پیشنهاد دیگری است که می‌توان برای رهایی رنگ خودرو از اشعه‌های مضر خورشید آن را امتحان کرد.اما توجه داشته باشید که هر چادری برای خودرو مناسب نیست. برای مثال برخی از چادرهای پلاستیکی که در بازار هستند بیشتر باعث صدمه رساندن به رنگ خودرو می‌شوند، زیرا این چادرها زبر هستند و هنگام استفاده خط‌های بیشماری بر بدنه خودرو به یادگار می‌گذارند.مشکل دیگری که این چادرهای پلاستیکی دارند این است که با تابش نور مستقیم آفتاب و گرم شدن بر اثر گرما، گازهایی شیمیایی از خود متصاعد می‌کنند که خود به از بین رفتن رنگ خودرو کمک می‌کند؛ بنابراین بهتر است از چادرهای دولایه‌ای استفاده کنید که لایه میانی آنها پنبه‌ای است.در همین حال با توجه به اینکه در فصل گرم سال گرد و غبار زیادی روی خودرو می‌نشیند، حواستان باشد که برای تمیز کردن خودروی خود، از دستمال خشک استفاده نکنید، زیرا کشیدن دستمال خشک روی خودرویی که گرد و غبار زیادی روی آن نشسته است مثل سمباده کشیدن روی رنگ خودرو است و باعث می‌شود ضخامت رنگ خودرو کمتر و کمتر شود؛ بنابراین برای پاک کردن گرد و غبار حتما از دستمال یا ابر خیس استفاده کنید.جالب است بدانید ضخامت رنگ در خودروهای مختلف بین ۸۰ تا ۳۰۰ میکرون (یک دهم میلی متر) است که در مدل‌های مختلف متفاوت است. برای مثال ضخامت رنگ پراید ۱۰۰ میکرون است، درحالی‌که ضخامت رنگ خودرویی مانند پورشه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میکرون است.

تهدیدهای تمام نشدنی برای رنگ خودرو اما به غیر از تابش مستقیم آفتاب که می‌تواند موجب از بین رفتن رنگ خودرو شود، موارد دیگری را هم شامل می شود.

برای مثال باران‌های اسیدی که در شهرهای بزرگ مانند تهران زیاد باریده می‌شود و روی بدنه خودرو می‌نشیند یکی از تهدیدهای جدی برای رنگ خودرو است.

شیره درختان و فضولات پرندگان هم به‌دلیل دارا بودن مواد اسیدی می‌تواند به رنگ خودرو آسیب برساند.

برای مثال اگر فضله کبوتر برای مدتی روی بدنه خودرو باقی بماند، بعد از پاک کردن آن از بدنه خودرو خواهید دید که رنگ آن قسمت از بدنه با دیگر قسمت‌ها فرق خواهد کرد بنابراین اگر برای رهایی از نور خورشید خودرو را زیر سایه درخت پارک کردید، حواستان به تبعات آن هم باشد.

رفتن به کارواش هم یکی دیگر از تهدیدات است که در عین حال که راحتی‌های زیادی به همراه دارد اما در برخی موارد باعث می‌شود به رنگ خودرو آسیب برسد، اما رابطه کارواش و رنگ خودرو به این بازمی‌گردد که برخی از کارواش‌ها برای اینکه عملیات شستشو بهتر انجام شود، حجم زیادی از مواد شوینده را استفاده می‌کنند که مواد شیمیایی موجود در این شوینده‌ها باعث کم شدن عمر رنگ خودرو می‌شود.اما در نهایت آسیب‌هایی که برای رنگ خودرو وجود دارد برای رنگ‌های متالیک بسیار کم اثرتر از رنگ‌های معمولی است، زیرا رنگ‌های متالیک لایه‌ای از کیلر دارند که مانع آسیب رسیدن به رنگ خودرو می‌شود.

ثبت آگهی